Felhasználók és jogosultságok kezelése a PÉNZSZÁM rendszerben
A rendszerben tetszőleges számú felhasználó létrehozható, amikhez egyedi jelszó és jogosultsági szint rendelhető. A rendszer rögzíti, hogy melyik felhasználó és mikor rögzített, módosított vagy törölt egy bizonylatot.
A rendszer az alábbi háromszintű jogosultságot kezeli:
Rendszergazda: teljes körű hozzáféréssel rendelkezik,
Kezelő: korlátozott hozzáféréssel rendelkezik, az alábbiakban felsorolt főmenüből a kiválasztottakat kezelheti
beállítások kezelése (új, módosítás, törlés), lekérdezése,
törzsek kezelése, lekérdezése,
forgalom kezelése, lekérdezése,
pénzügyi rész kezelése, lekérdezése,
listázások kezelése,
zárások kezelése
Betekintő: a teljes adatállományból csak lekérdezésre jogosult.
A beállítások a Rendszer \ Felhasználók, jogosultságok menüpontban érhetők el.
Itt felvehetünk új felhasználót vagy csoportot, illetve módosíthatjuk az adataikat.
Kezelői jogok
A Jogosultságok gombra kattintva a kiválasztott felhasználó jogait határozhatjuk meg cégenként.
Az egyes cégekhez háromféle módon rendelhetünk jogosultságokat a megjelenő céglistában:
ha a cég neve előtti jelölőnégyzetre kattintunk, arra a cégre teljes (kezelői) jogosultságot kap a felhasználó (a jogosultság oszlopban „Teljes” szöveg látható)
ha a cég nevére kattintunk, majd alul a”jogosultságok” gombra, egy új ablakban menüpont szinten egyedileg meghatározhatjuk az adott cégre vonatkozó jogokat (a jogosultság oszlopban „Egyedi” szöveg látható:
ha a cég nevére kattintunk, majd alul a”csoportok” gombra, a megjelenő ablakban bejelölhetjük, mely csoport(ok) jogai vonatkoznak a felhasználóra. (a csoport oszlopban a kiválasztott csoport(ok) nevei láthatók)
Az egyedi jogosultság (b) meghatározásakor a rendszer menüpontjainak felsorolásából választhatjuk ki az engedélyezni kívánt elemeket, az adatbevitelt is lehetővé tevő menüpontoknál különválasztva a megtekintést és a rögzítést.
A baloldali menü- vagy csomópontokból a nyíl gombokkal a jobboldalra átrakott elemekhez kap jogosultságot a felhasználó. A baloldalon kiemeltek lesznek a megadott jogok, és kékek a részben korlátozott csomópontok.
A c) esetben, amikor csoportjogosultságot rendelünk az adott felhasználóhoz egy-egy cégben, csak jelöljük be az engedélyezett csoportokat:
A beépített „Megtekintés” csoport minden funkcióban engedélyezi az adatok megtekintését, de módosításukat nem.
Ilyen csoportok tetszőleges számban létrehozhatók:
A csoport jogosultságai a fentebb leírt egyedi jogosultsághoz hasonló módon állíthatók be.
Rendszergazdai jogok
A rendszergazdai jogok nem az egyes cégekhez, hanem a PÉNZSZÁM rendszer egyes beállításaihoz illetve karbantartásához való hozzáférést határozzák meg. A jogosultságok kiinduló képernyő felső részén, ha a „Pénzügyi –Számviteli…” szöveget lenyitjuk és kiválasztjuk a „Felhasználói rendszer modul”-t, megadhatjuk a rendszergazdai jogosultságokat. A listában ilyenkor a felhasználók neve jelenik meg:
és itt is a korábban leírt három módon adatók meg a jogok:
sor eleji négyzetre kattintva teljes rendszergazdai jogkör
névre, majd „Jogosultságok”-ra kattintva egyedi beállítás,
névre, majd „Csoportok”-ra kattintva csoportjog megadás.
Az egyes rendszergazdai jogosultságok:
Korlátozások
Amennyiben szükség van az adatrögzítéssel kapcsolatos műveletek időbeli korlátozására, azt a név kiválasztása után a „Korlátozások” gombnál tehetjük meg:
A megjelenő ablakban akár naplónként megadhatjuk, hogy a felhasználó mennyi ideig jogosult az adatok módosítására, vagy törlésére.
Ugyanitt adható meg, ha a felhasználó csak korlátozott menüt láthat a rendszerből. A „Menü” opciónál néhány jellemzőbb munkakörhöz igazodva választható egy-egy korlátozott tartalmú rendszermenü. Ez nem a jogosultságot korlátozza (azt az 1. pont szabályozza) hanem a látható menüpontok mennyiségét.
Alapértelmezésben a felhasználókhoz nem kötelező jelszót rendelni, illetve a megadott jelszóra nézve sincs semmilyen megkötés. Amennyiben szükséges a jelszavak erősségét és kezelesi rendjét szigorítani, az alábbiak szerint tehetjük meg a „Jelszó házirend” funkciónál.
A szigorításhoz először kötelezővé kell tenni a jelszóhasználatot, ezután jelennek meg a beállítási paraméterek az ábra szerint:
A paraméterek mentése után a program a következőképpen fog működni:
új felhasználók és jelszavak csak a megadott szabályok szerint képezhetők
meglévő felhasználóknál minden bejelentkezéskor vizsgálódik, megfelel-e a jelszava az aktuális házirendnek,
és ha nem, kikényszeríti a program a változtatást (e nélkül be sem léphet)
ugyanígy minden belépéskor vizsgálódik, hogy a megadott érvényesség nem járt-e le, és kényszeríti a változást, ha igen
a fentiekből következően, amikor először beállítunk érvényességi periódust, minden felhasználónak lejárt érvényességű lesz a jelszava, és akkor is meg kell változtatnia, ha a formai követelményeknek egyébként megfelel.
a szabályok az adminra is vonatkoznak, ő sem tud olyan jelszót beállítani a felhasználóknak, ami a szabályokat kikerüli
további kiegészítés, hogy mindenki megváltoztathatja a saját jelszavát a rendszer/felhasználók jogosultságok menüpontban (ami mindenki számára elindítható, de akinek nincs joga a beállításához, csak a saját jelszavát tudja itt megváltoztatni)