A
PÉNZ-SZÁMLÁZÓ PROFI számlázó modul felhasználói leírása
Kiemelt témák:
1)
Tartalom
1.1 Cégre vonatkozó beállítások
1.1.2 Számla
megjelenítési beállítások
1.1.9 Főkönyvi
feladás beállításai
1.1.10 E-mail
küldés beállításai
2.1.1 Folyamatos
teljesítésű számlák kezelése
2.1.7 Számla
tárolása, nyomtatása
2.2.3 Végszámla
előleg beszámítással
4 Számlák lekérdezése, helyesbítése, módosítása
4.2 A számlával végezhető műveletek
7 Mintaszámlák kezelése, csoportos számlázás
7.2 Folyamatos teljesítésű számlák a mintákban (2016
márciustól)
9 Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás
A számlázó modul szolgáltatásai a „Számlázás” menüben érhetők el.
Az első számla kiállítása előtt a „Beállítások” menüpont alábbi funkcióival lehet a háttéradatokat feltölteni.
Elsőként a cégre vonatkozó adatokat kell feltölteni, abban a formában, ahogy a számla baloldali „Szállító” részében szeretnénk szerepeltetni.
2016-tól - a hatósági adatszolgáltatás miatt - a megjelenített fejlécen kívül a számlakibocsátónak ki kell jelölni egy partnerbejegyzést is, amiben szerepelnek a részletes adatai, és ezen a képernyőn a „Számlakibocsátó” rovatban megadni.
Amennyiben Önök, mint képviselő, valaki másnak a nevében
állítanak ki számlát, akkor a saját adataikkal is fel kell venni egy
partnerbejegyzést, és itt beállítani a „Képviselő” rovatba.
·
Lehetőség van a használt nyelvek közül
kiválasztani angol, német, magyar-angol nyelveket, majd mindegyikhez kitölteni
a cégre vonatkozó adatot a megfelelő nyelven. Ha valamelyik nyelvhez nem adunk
meg fejlécet, akkor az alapértelmezett (magyar) fejléc fog a számlán
megjelenni.
·
A számlakép fejlécéhez és láblécéhez logók is
beállíthatók. A program „reports” mappájában tárolt, 1:12 oldal-arányú, JPG
formátumú képek választhatók ki. (mintaként egy üres állomány már található
itt, szla_logo_ures.jpg néven, amibe beilleszthető a kívánt logó.)
·
A „kódok kiírása” részben választható, hogy a
cikkszám, illetve számlacsoport adatok megjelenjenek-e a számlán.
·
Kiegészítő azonosítók (rendelésszám, egyéb 1,2)
megnevezései is megváltoztathatók (ha a hozzájuk tartozó adat ki van töltve a
számlán, az itt beállított megnevezéssel fognak megjelenni a számla
nyomtatványon)
·
Amennyiben a „Bruttó árak használata
rögzítéskor” jelölésre kerül, akkor a számla kiállításakor a bruttó ár
megadható és ebből számolja a nettót és az ÁFA-t.
·
A „Vevő cím felbontás ellenőrzése” 2016-tól
működik, és azt ellenőrzi a számla kiállításkor, hogy a vevő címe kellő
részletességgel ki van-e töltve, mivel az adóhatósági adatszolgáltatásban ezt
elvárják. Kikapcsolása esetén nem vizsgálódik a cím kitöltöttsége.
·
A „Végleges számlaszám csak nyomtatáskor” opció
bejelölése esetén, a számla létrehozásakor csak egy munkasorszámot kap, a
végleges számlaszám az első nyomtatáskor kerül kiadásra. A munkasorszám egy
kapcsos zárójelek közötti folyamatos sorszám, pl. {000031}
, ami még nem a számlaszám! Amikor a számla első alkalommal nyomtatásra
kerül, akkor kapja meg a végleges, a beállításoknak megfelelő formátumú
számlaszámot, pl V16/00022. A munkasorszám és számla sorszám között nincs
kapcsolat.
·
A „Részekre bontott cikk megnevezések” opció
használata esetén a cikktörzsben, illetve a számlán a cikk megnevezése hat
külön mezőre tagolva adható meg, pl.
A számlára kiírás ettől függetlenül folyamatosan történik, csak a későbbi
adatkinyerés, illetve egyedi lekérdezések céljára állítható be így is.
·
A „Külső áfakód bekérés” azon esetekben
használható, amikor a főkönyvi feladás nem a Pénzszám rendszer felé történik,
és a fogadó rendszer más logikát használ az egyes áfa esetek kódolására.
· A számlán megjelennek a gyűjtők, illetve a betűvel jelzett ÁFA kulcsok megnevezései, ha X-el kijelöljük őket. Az Áfa % oszlopban megjelenik a rövidítése, a számlaösszesítő sorában pedig kiírja a teljes megnevezését. Amennyiben nincs kijelölve az ÁFA kulcsok megnevezésének kiírása, ezek összevontan, „0%” -ként jelennek meg a számlán
A bizonylat tömbök
gyakorlatilag sorszám-tartományok, amikből a számlaszámok folyamatos sorszáma
kerül kiadásra, az itt beállított formai jellemzők szerint. Tetszőleges számú
tartomány hozható létre, amik majd bizonylat típusokhoz rendelve működnek.
A formátum mezőben az
alatta felsorolt vezérlőkarakterek segítségével meghatározható, hogyan nézzen
ki a számlaszám.
A sorszámozás formátumát a fentiek szerint lehet létrehozni, javasolt a sorszámok kiírását vezető nullákkal használni. (táblázatkezelést megkönnyíti)
Olyan esetekben, amikor évközben térnek át a számlázó használatára, az utolsó kiadott bizonylatsorszámot meg kell dni, így innen folytatódik a számlák sorszámozása.(nem a kezdősorszámot kell átállítani, mert akkor a következő évben is innen kezdené a sorszámot)
A bizonylat típusok
egyes ügyletfajtákhoz (pl. belföldi értékesítés, export, előleg számla. stb.)
kapcsolódó beállítások összessége. A számla kiállításakor majd választani kell
egy ilyen bizonylat típust, ami az itt beállított adatokat a számlán is
meghatározza. Tetszőleges számú bizonylat típus hozható létre.
·
A
leggyakrabban használtat alapértelmezettként kijelölhetjük.
·
Megadjuk
az előzőekben már beállított bizonylattömböt, ahonnan majd a számlaszámot
kapja.
·
Kiválasztható
(ha már felvittük a bankszámlaszámok közé) a kívánt bankszámla, mely
alapértelmezett lesz ennél a bizonylattípusnál. Természetesen számlázáskor is
lehetséges egy másik bankszámlaszámot választani
· A deviza bekapcsolásával aktívvá válik a deviza mező, ahol a tényleges deviza (pl: USD) megadható, illetve a kapcsoló, amivel beállítható, hogy a forint értéke is szerepeljen-e a számlán.
· A fizetési mód alapvetően lehet AT vagy KP, de saját fizetési módok is definiálhatók.
· A lejárati nap megadásakor a mellette lévő mezőben kiválasztható, hogy a számla keltére, vagy a számla teljesítésének dátumára számolja a megadott napokat, így a számlakészítésekor a fizetési határidő automatikusan számítódik.
· Az árak és értékek megjelenítéséhez megadható a tizedes jegyek száma. Forintos számláknál ezek jellemzően nulla értékűek, devizás számláknál célszerű 2-re állítani.
· Kiválasztható a bizonylat típus formátuma: klasszikus, modern, szállítólevél. (ez utóbbi olyan egyszerűsített formátum, amin nincsenek árak és értékek
· A nyelv kiválasztásával lehetőség van idegen nyelvű számlák készítésére.
· A felső és az alsó megjegyzések adhatók meg, amik az ilyen típusú számlán automatikusan mindig megjelennek
· Megadható, hogy alapértelmezésben hány példányban készüljön a számla
· A „Pro forma számla bizonylat tömb”-nél kiválasztható, hogy az ilyen bizonylattípussal készült pro forma számla melyik sorszámtartományt használja. (mivel a pro forma nem számviteli bizonylat, semmiképpen ne ugyanazt a tömböt, amit feljebb a számlához beállítottunk)
· A Kontírozás részben a számla fejre vonatkozó, a főkönyvi feladáshoz szükséges adatok adhatók meg
o ÁFA eljárás , ha pl. pénzforgalmi szemléletű adózásba tartozik a cég.
o Folyószámla főkönyvi szám (31xx) illetve készpénzes esetére pénztári főkönyvi szám (38xx)
o Megadhatjuk a tétel típusát, hogy a következőkben leírt tételtípusok közül melyik legyen alapértelmezett ezen a bizonylattípuson
o A kontírozás melyik számlapéldányra kerüljön kiírásra.
Speciális eset az előleg számla, amit az alábbiak szerint be kell állítani az előlegek helyes kezeléséhez (továbbiak 2.2 pontban)
Az előleg bizonylat típusnál a megnevezés melletti mezőt
is ki kell tölteni az előleg számla kijelölésével.
A tételtípusok a számlatételekre vonatkozóan tartalmazhatnak olyan beállításokat, amiket nem akarunk, vagy nem is lehet cikkenként megadni.
A tételtípus egyik
célja, hogy a főkönyvi kontírozást ne kelljen feltétlenül cikkszámonként
beállítani, ha az mindig azonos. PL. ha a belföldi értékesítésnél mindig 911 az
árbevétel főkönyvi szám, akkor ezt a tételtípusnál elegendő beállítani, és
cikkszámonként már nem szükséges.
A könyvelési jogcím és
megjegyzés szintén, a cikkszámnál beállított hasonló adatot helyettesíti (és
bírálja fölül), ha itt megadjuk.
A tételtípus másik
célja azon esetek kezelése, amikor az ügylet fajtája befolyásolja a termék
áfáját, vagy kontírozását, ami a cikktörzsben be van állítva. Pl. a belföldön
szokásos, 27%-s áfás termék export esetén áfa nélkül számlázandó, és más a
kontírozása is. Mivel a tétel típus hozzárendelhető bizonylat típushoz, így
elérhető, hogy pl. az export értékesítésen ugyanaz a cikkszám legyen
használható, mint a belföldin.
Ilyen beállítások
mellett a 27% áfára és 911 kontírozásra beállított cikk export értékesítés
esetén automatikusan EX áfa kulcs és 931 főkönyvi szám alkalmazásával kerül a
számlára.
Speciális eset az előleg kontírozása, amikor is igény lehet a az előlegérték bruttó módon könyvelése, illetve az áfa főkönyv eltérítése.
Előleg tételtípusnál bepipálva a „bruttó könyvelés” opciót, a képen látható módon fogja könyvelni a tételt.
A számlára kerülő termékeket illetve szolgáltatásokat a program szempontjából egységesen cikkeknek nevezzük, amelyeket célszerű előre felvenni és paraméterezni. A számla ezek használata nélkül is kiállítható, de alkalmazásuk jelentősen gyorsítja a munkát.
Az egyes cikkekhez
megadható saját cikkszám, és minden olyan adat is, ami majd a számla tételen
előfordulhat.
Az adatok közül csak a
megnevezés kötelező, mert minden adat a számlára emelés után még pótolható és
módosítható.
Adatmezők:
·
Cikkszám: tetszőleges, de egyedi azonosító
·
Közvetített szolgáltatás: a számlán megjelenik a „közvetített
szolgáltatás” szöveg
·
Folyamatos teljesítésű: a cikk csak olyan számlára tehető rá, ami
folyamatos teljesítésű elszámolás alá esik
·
Stat. szám: választható statisztikai szám típus és azonosító
·
Megnevezés: a termék/szolgáltatás megnevezése (egy soros)
·
Leírás: a termék/szolgáltatás részletesebb leírása (több soros is lehet)
·
Mennyiség, egység: értékesített mennyiség és annak mennyiségi
egysége
·
Egységsúly: az értékesített mennyiség egy egységének súlya kilogrammban
·
Nettó ár HUF: nettó egységár forintban
·
Áfa%: áfa kulcs
·
Bruttó ár: bruttó egységár forintban (csak ha engedélyezve van a számla megjelenítési
beállításoknál, 1.1.2 pont)
·
EUR árak: ha EUR-ban készül a számla, ezek az árak jelennek meg
·
Egyéb jellemzők: tetszőleges kódok, megjegyzések (a számlán nem
jelenik meg)
·
Mennyiség tizedesei: a számlán hány tizedes jeggyel jelenjen meg a
mennyiség
·
gázolaj felhasználás: bejelölése esetén megadható az egységre eső
gázolaj felhasználás mértéke olyan tevékenységekhez, amelyeknél a számlán fel
kell tüntetni azt. A számla kiállításakor a tétel mennyisége, az egységre eső
felhasználás és az aktuális elszámoló ár (lásd 1.2.8 pont)
alapján kerül kiszámításra a felhasználás értéke.
·
A számlán csak érték jelenjen meg: bejelölése esetén a számlán nem kerül
kiírásra mennyiség és egységár, csak az érték
·
Kontírozás: a főkönyv felé átadáskor használandó áfa és árbevétel főkönyvi számok. A
könyvelési jogcím, ha nincs kitöltve, a „Megnevezés” mező kerül átadásra
·
Főkönyvi mennyiség bekérés: az értékesített mennyiség átadásra kerülhet a
főkönyvbe, ha ott a megfelelő beállítások ehhez megvannak. Abban az esetben, ha
nem az értékesített mennyiséget, hanem valamilyen más módon kalkuláltat kell
átadni, itt megadható annak egysége, amit számlakiállításkor be fog kérni a
program.
· Árrés áfa: jellemzően az utazásszervezéssel kapcsolatos speciális eset, amikor a számlatétel adómentes, de a könyvelésben mégis meg kell bontani adóalapra és kalkulált árrés szerinti áfára. Bejelölése esetén a kalkulált árrésre vonatkozó beállítások külön képernyőn adhatók meg:
Ezek a paraméterek csak a főkönyvi feladásra, illetve a számlán kiírt kontírozásra vonatkoznak.
Itt adhatók meg különböző bankszámlaszámok, melyek a bizonylat típusoknál előre beállíthatóak a számlákhoz.
Azokat a megjegyzéseket célszerű itt előre felvenni, melyek a számla egészére vonatkoznak.
Az előzőhöz hasonlóan, a tételekre vonatkozókat lehet itt előre megadni.
Számlázáskor ezeket a megjegyzéseket kiválasztva a számla fejében, illetve a tételsorban fognak megjelenni.
A számlára vonatkozó megjegyzés kiválasztásakor az „általános megjegyzések” közül is választhatunk, amelyek abban térnek el a fentiektől, hogy minden cégben azonosak a számlázón belül.
· Belső könyvelés: PÉNZSZÁM-on belül ad fel a főkönyv felé (csak a főkönyvi rendszerbe integrált változatnál)
· Külső feladás: több telephelynél központ felé történő feladás
· Nem könyvelendő: más programmal történik a főkönyvi könyvelés és a számlázóból nem történik feladás
· A formátum jelenleg csak „Financia” lehet, más könyvelőprogram felé nincs kiépített feladás
· „Kontírozás szerint összevont feladás” opció: ha be van jelölve, a számla tételei kontírozásuk szerint összegezve kerülnek át a főkönyvbe (míg alapesetben minden számlatétel egy-egy könyvelési tétel lesz)
· Pénztárnaplóba: ebben az esetben a teljes vevőszámla a pénztárnaplóba fog könyvelődni (árbevétel és áfa a pénztárral szemben)
· Vevőnaplóba: a számla a vevő naplóba kerül feladásra
· Ha a házipénztár kezelés be van bepipálva, a könyvelés után automatikusan kiállításra kerül a pénztárbizonylat is.
· Választható, hogy a számla kelte, vagy a teljesítés kelte szerint képezze a főkönyvi feladásban a könyvelési (és áfa) időszakot.
· a „Forintos készpénzes számla automatikus kerekítés” bejelölésével készpénzes számla esetén automatikusan keletkezik kerekítési tétel, és az itt beállított kontírozás szerint könyvelődik
· Kiválaszthatjuk, hogy a számlatételek milyen megnevezésekkel legyenek átadva a főkönyvbe
Itt a nyomtatással egyidejűleg e-mailben történő számlaküldés
alapbeállításait lehet megadni. További részletek a 2.2 pontban.
A szükséges adatok:
E-mail
kliens : jelenleg a Pénzszám az MS Outlook
levelezőprogramot használja a levél küldésére, annak valamely változatának
telepítve kell lennie arra gépre,
ahonnan a levélküldést kezdeményezik.
Feladó címe : ez a cím fog megjelenni az elküldött levél „feladó” rovatában”
Tárgy : ez lesz a levél tárgya
Üzenet szövege : a küldendő üzenet szövege.
A tárgy és a szöveg mezőbe tetszőleges helyen beilleszthetők
szövegelemek, amelyek < > közé
írt kódok, és a levél küldésekor lesznek behelyettesítve a valódi tartalommal.
A használható szövegelemek listája alul látszik a képernyőn, valamelyikre
kétszer kattintva a kód a vágólapra kerül, ami egyszerűen bemásolható a
szövegbe.
Az itt rögzített általános beállítások az összes cégre vonatkoznak.
Lehetőség van gyakran használt megjegyzések felvitelre, ezáltal meggyorsítva a rögzítést.
A listában látható „Fizetési megjegyzés átutalásnál” tartalmazza alapértelmezés szerint azt a szöveget, ami minden átutalásos számlán megjelenik. Ezt célszerű kiegészíteni a késedelmi kamattal kapcsolatos felhívással, stb.
Az ugyanitt látható „Proforma számla megjegyzése” pedig minden proforma számlán automatikusan megjelenik (a szövege természetesen változtatható)
Fizetési módok és azok
beállításai rögzíthetők, megjegyzéseket lehet hozzárendelni, példánkban az
átutalásos számláknál (AT kód) megadjuk a megjegyzés szövegét, akkor ez az
összes átutalásos fizetési mód kiválasztásával megjelenik a számlán.
Lejárati napok
számánál a felsorolt tételek megjelennek számlázáskor és a fizetési mód mezőből
kiválaszthatók.
Általunk használt
kódokat lehet definiálni.
A számlán szereplő
mennyiségi egységek kódját és megnevezését lehet meghatározni.
A számlán használható
nyelvek megadása, amelyekhez a következők szerinti fordítótáblázat kapcsolódik
Számlázáskor beállítva
a nyelvet, az alábbi fordító táblázatot használja a rendszer egyes szövegek
kiírására.
Telepítéskor
a program tartalmaz egy angol és egy magyar+angol fordítótáblázatot, amit
lehetőség van módosítani, illetve újabb nyelvek megadásával bővíteni.
Az egyes cikkekhez
kapcsolható gázolaj felhasználás értékének kiszámításához itt kell megadni az
elszámoló árat, amikor változik.
Első lépésben a számlafej adatbeviteli mezőket töltjük ki.
· bizonylat típus kiválasztása
· Vevő megadása
Amennyiben a vevő nem szerepel a listában, az „új partner” gombbal felvehetjük a törzsbe, majd az ok gombbal kiválasztjuk a számlára.
A partner kiválasztásával kitöltődnek a
számlafejben a vevő adatai.
Ha a partnernek rögzítve van számlázási címe, a számlafejbe automatikusan az
fog bekerülni – de ki is választható, melyik cím kerüljön a számlára.
A teljesítés és a számla keltét is kitöltjük, beállítjuk a
fizetési módot, ami után automatikusan kitöltődik a fizetési határidő is attól
függően, hogy a fizetési módhoz, illetve a partner törzsadatainál meg van-e
adva a lejárati nap.
A folyamatos
teljesítésű számláknál az első lépés, hogy bejelöljük az erre vonatkozó opciót,
és megadjuk az elszámolási időszak kezdetét és végét. Ezután a teljesítési
időpontot a program automatikusan számítja a számla kelte és fizetési határidő
adatokból, a törvényi szabályozás szerint.
Alapértelmezésben a
megadott időszak meg is jelenik a kiállított számla fejrészében, ebben a
formában:
A számla „Kiegészítő adatok” fülön egyedileg el lehet térni
ettől a megjelenítéstől. Megváltoztatható a szöveg (ha pl. idegen nyelven is
fel kell tüntetni), illetve a megjelenítés módja lehet „Év-hónap” is, amikor
”Új tétel” gombbal kezdhetjük a tételsor rögzítését.
· Cikkszám kiválasztása és a rá vonatkozó adatok kitöltése (mennyisége, mennyiségi egysége, statisztikai száma, nettó ára, ÁFA%, stb.)
· A „Gyűjtőszámla, teljesítése:” mező csak abban az esetben látszik, ha a számla kiegészítő adatainál bejelöltük a „Gyűjtőszámla” opciót, amihez kapcsolódóan itt az adott tételre vonatkozó teljesítési dátumot adhatjuk meg
· Nem csak cikkszám szerint lehet tételsort rögzíteni, elegendő megnevezést felvinni, de ebben az esetben minden adatot kézzel kell megadni.
· ”Megjegyzés” mezőbe a tételre vonatkozó magyarázat vihető fel, beállítható, hogy csak érték jelenjen meg a számlán.
· A gyűjtőkód bevitel csak akkor aktív, ha a megadott árbevétel főkönyvi számhoz ez be van állítva. A gyűjtő megadása nem kötelező, de annak hiányában nem fogja tudni automatikusan könyvelni a számlát a program.
· A „Kiegészítő adatok” fülön adható meg a tétel kontírozása.
·
Szintén a kiegészítő adatoknál látható, ill.
módosítható a gázolaj felhasználás mértéke, ha a cikktörzsben ez be volt
állítva
· Ha a tétel árrés-áfás, az ehhez kapcsolódó fülön módosíthatók a kontírozási adatok (lásd 1.1.5 Árrés áfa )
Végül eltároljuk a tételsort a ”Tárol/Új” vagy ”Tárol/Másol” gombbal attól függően, hogy üres, vagy a mostanihoz hasonló tétel lesz-e a következő.
A tétel tárolása után visszatér a számlaképernyő.
Itt felvehetünk további tételeket, illetve a meglevőeket módosíthatjuk, vagy törölhetjük. Végszámla esetén az „előleg…” gombnál beszámítandó előleget hívhatunk be ( részletesen 2.2 pont )
A számlára kiírandó záradékok beállítása
· Adómentességi hivatkozás : adómentesen kiállított számlára ennek okát nem a szokásos megjegyzés mezőbe kell írni, hanem a záradékok fül „Adómentesség esetén annak oka” mezőbe. Ez a szöveg megjelenik a számlán. Az adatszolgáltatásba ugyan a szöveg nem kerül bele, de annak ténye igen, hogy szerepelt-e ilyen szöveg a számlán, ezért lényeges, hogy a megfelelő esetben ki legyen töltve!
· Különbözet szerinti szabályozás: a különbözet szerinti szabályozás aleseteiből választhatunk ebben a mezőben, a szöveg meg is jelenik a számlán.
· Önszámlázás: jelölése esetén az „Önszámlázás” szöveg megjelenik a számlán.
· A csomagolás termékdíj-kötelezettség az eladót terheli : jelölése esetén „A csomagolás termékdíj-kötelezettség az eladót terheli” szöveg megjelenik a számlán
·
Baloldalt fent azok a kiegészítő azonosítók
adhatók meg, amit a megjelenítési beállításoknál megneveztünk ( 1.1.2
pont ) Ha ott nem állítottuk be, ezek
Rendelésszám, Egyéb 1 és Egyéb 2 felirattal jelennek meg.
·
Az áfa eljárás és adózási mód az
alapbeállításokból jön, itt akkor kell csak változtatni, ha az adott számlánál
ez eltér
·
A bizonylat tömb önmagában nem változtatható
meg, az a bizonylat típus beállításainak része.
·
A hivatkozott számla tetszőlegesen kitölthető,
vagy kiválasztható a korábbi számlák közül
·
A gyűjtőszámla jelölése esetén a nyomtatott
bizonylat címe „Gyűjtőszámla” lesz, és nem jelenik meg rajta a teljesítési
dátum.
·
A bankszámla rovatban másik számlaszámot
választhatunk, hogy a számlán megjelenjen, mint ami a bizonylat típushoz be van
állítva
·
A főkönyvi számok szintén a bizonylat típus
beállításaiból jönnek, de az adott számlára vonatkozóan eltéríthető
·
A könyvelési időszak illetve áfa hónap a dátumok
alapján automatikusan kitöltődik, a főkönyvi beállítások függvényében lehet
eltérni tőlük.
· A folyamatos teljesítéssel kapcsolatos megjelenítési beállítások csak akkor látszanak, ha a számla erre van beállítva (lásd 2.1.1 pont)
A számla tárolása után töltődnek ki az adatok, amit a számla megtekintésekor láthatunk.
·
A számla
rögzítése közben a „Nyomtatási kép” gombbal bármikor ellenőrizhetjük a
számlaképet.
·
Az „ism.”
opció bejelölésével megadhatjuk, hogy a tárolás utáni új számlára a jelenlegi
adatok a képernyőn maradjanak
·
A
„Tárol/új” gomb hatására rögzítődik a számla, és megjelenik a nyomtatást
vezérlő képernyő:
A jobb felső sarokban a nyomtatási célt választhatjuk, ezek
·
·
·
Ez esetben a képernyőn még megjelenik két beviteli mező, a mentési mappának a
és a fájl nevének
A PDF állomány a megadott mappában és néven kerül mentésre
·
A nyomtatás előtt még kiválaszthatjuk a formátumot, mellette a nyelvet, és a nyomtatót.
A „Csak .-ik példány” mezőt akkor töltsük ki, ha konkrétan csak az első, második stb. példányt akarjuk kinyomtatni. Ha nem töltjük ki, a bizonylat típushoz beállított példányszámban történik a nyomtatás.
A számla első (nem képernyőre történő) nyomtatása az adatainak véglegesítését is jelenti. Ezzel egyidejűleg a következő párhuzamos műveletek is lezajlanak, automatikusan:
· amennyiben a számlának még ideiglenes munkasorszáma van, megkapja a végleges számlaszámot
· a főkönyvbe integrált változat esetén megtörténik a főkönyvi feladás
· dokumentumtár használata esetén, ha be van állítva az archiválás, a számla PDF képe csatolódik a főkönyvi bizonylathoz
· készpénzes számla esetén, ha a pénztárkezelés be van állítva, elkészül a pénztárbizonylat
A számla újbóli nyomtatása és egyéb utólagos műveletek a „Számlák lekérdezése” funkcióban végezhetők (4. pont)
Az előleg kezelésének teljes folyamata
a) Kiállítjuk az előleg bekérőt (ami nem számviteli bizonylat) a „Pro forma számla” funkcióval, ügyelve hogy „Előleg” bizonylat típusú legyen
b) Ha megérkezik a pénz, ebből kiállítjuk az előleg számlát. Ezt a számlák lekérdezésénél a pro forma számla másolásával tehetjük meg
c) A végszámla kiállításakor a még fel nem használt előlegszámlák tételeiből beemelhetünk beszámítandó tételeket, amik a végszámla értékét csökkentik.
Részleteiben:
Előleg bekérőt a „Pro
forma számla készítése” funkcióval hozhatunk létre. A kiállítás menete a
számláéval megegyező, de lényeges, hogy a bizonylat típusa előlegként
beállított típusú legyen, és a tételek típusa is előleg legyen!
Ha az előleget több
részletben fogjuk beszámítani, az egyes részleteknek megfelelő számú és értékű
tételt kell létrehozni a bekérőn is.
A pro forma számla nem
számviteli bizonylat, így ez nem az előleg számlája, hanem csak egy fizetési
hivatkozás lesz! Ennek megfelelően a sorszáma is önálló, a többitől
elkülönített tartományból lesz kiadva.
A korábban kiállított
előleg bekérő alapján a „Számlák lekérdezése” funkcióban másolással hozhatjuk
létre az előleg számlát.
A másoláskor a program
megkérdezi, hogy igaziként, vagyis előleg számlaként másoljuk-e a pro formát?
·
Ha igennel
válaszolunk, a számlakészítés képernyő jön fel a korábban megadott előleg
adatokkal, és módosítható is minden, mielőtt az előlegszámlát tároljuk.
·
Ha nemmel
válaszolunk, a másolat is pro forma számla lesz
Akkor is kiállíthatunk
előleg számlát, ha előzményként nem volt bekérő, vagy az nem ezzel a
rendszerrel készült. Ebben az esetben a Számla készítése funkcióban készítjük a
számlát, de nekünk kell gondoskodnunk róla, hogy a bizonylat és a
tételek típusa előlegként beállított legyen! Ennek hiányában a végszámlában nem
tudjuk beszámítandó előlegként felhasználni
Ha az előleget több
részletben (több végszámlán) fogjuk beszámítani, az egyes részleteknek
megfelelő számú és értékű tételt kell létrehozni.
A végszámla a szokásos
módon, a Számla készítése funkcióban készül. Az eltérés annyi, hogy tételek
felvitele után (vagy előtt, tetszőlegesen) hivatkozunk azokra az előleg
számlákra, amiket be akarunk számítani.
Az „Előleg…” gombra
kattintva a megjelenő ablakban megadhatjuk a beszámítandó előleg számla számát,
vagy a „tárgyévi előlegek…” gombnál kiválaszthatjuk listából. Csak a számlán
szereplő vevő, eddig még be nem számított előlegei közül választhatunk. Ha az
előlegszámla több tételes, annak tételei különböző végszámlákhoz is
beszámíthatók, így tételenként kell a hivatkozást is megadni.
A kiválasztott előleg
tétel a számlán negatív értékkel fog megjelenni,
a nyomtatási képen
pedig a többi tételtől elkülönítetten is, ahogy azt a törvény előírja.
Előleg beszámítás tételt akkor is felvihetünk a számlára, ha nem volt előleg számla, vagy nem ezzel a rendszerrel készült. Ebben az esetben a beszámítás tételben kézzel kell a tételtípust „Előleg”-re, a mennyiség előjelét negatívra állítani, és a hivatkozott számla számát megadni ahhoz, hogy a az előző minta szerinti formában szerepeljen a végszámlán az előleg beszámítása.
A számlázó modulban kiállított számlákat lehetőség van PDF-be
nyomtatással egyidejűleg e-mailben, mellékletként elküldeni a vevő
meghatározott címére.
Alapértelmezésben a partnertörzs „Kapcsolatok” fülön lehet a
„Szla. fogadó” oszlopban megjelölni azokat, akiknek a cégen belül el kell
küldeni a számlát. Ez célszerű, ha több címzettnek is el kell küldeni, vagy név
szerint akarjuk a címzettet megszólítani a levélben.
Ha a kapcsolatok között nem jelölünk ki számlafogadót, a
partner számlázási címében, vagy székhelycímében is megadhatjuk, de itt csak
egy adható meg.
A „számlázás \ beállítások \ számla e-mail-küldés” funkcióban meg kell
határozni a feladó beállításait. Részletesen lásd az 1.1.9 pontban.
A számla küldése a nyomtatás funkcióba van beépítve. Ahhoz, hogy a levelet majd el tudjuk
küldeni, az Outlook programnak már nyitva kell lennie!
A számla nyomtatáskor az e-mail küldés ikont kiválasztva megváltozik a
képernyő:
A képernyő közepén a pdf előállításhoz
ki kell legyen töltve a pdf mentési
mappa, illetve fájlnév, ahogy a számlát menteni kell. Ha mást nem állítunk át,
csak kattintunk a „Nyomtatás és küldés” gombra, a következő történik:
·
a
program megvizsgálja, a számla vevőjénél van-e számlafogadásra jelölt e-mail
cím. Ha nincs, egy külön ablakban erről értesít:
és innen átléphetünk a
partner módosításába. Ha a hiányzó adatokat pótoltuk, folytatható a nyomtatás
kilépés nélkül.
·
a megadott mappában és néven létrejön a pdf állomány,
ez pár másodperc, mivel
az alapértelmezés a látható módú küldés,
a folyamat végén felugrik az
Outlook ablak a megszerkesztett levéllel, és mellékletként a számlával:
Ha ezen az ablakon kattintunk a „Küldés”-re, akkor fogja a szokásos módon
elküldeni a levelet az Outlook, mintha most írtuk volna.
Figyelem! Ha ebből az ablakból küldés nélkül kilépünk, a levél nem őrződik
meg és persze nem is kerül elküldésre!
(a pdf állomány
természetesen megmarad, és a számlázóból is újrakezdeményezhető a küldés)
A Pénzszám nem őriz információt arról, hogy a levél el lett-e küldve, mivel ezt
a programon belülről már nem tudjuk ellenőrizni. Javasoljuk, hogy az Outlookban
legyen bekapcsolva az elküldött levelek mentése, és esetleg egy külön
fióknévvel vagy szabállyal egy mappába rendezve őrizzék az elküldött számlákat.
Ha a nyomtatás indítása előtt bekapcsoljuk a
„Láthatatlan küldés” opciót, az Outlook szerkesztőablak nem fog megjelenni,
hanem a levél (az előbb látott formában, de) azonnal elküldésre kerül.
Újabb verziójú Outlook programokban előfordulhat, hogy láthatatlan
küldéskor biztonsági kérdést tesz fel, mert érzékeli, hogy egy másik program
e-mail küldésére akarja használni, amihez a felhasználótól megerősítést kér.
Csak akkor történik meg a levélküldés, ha itt az „engedélyezés”-t választjuk.
Ez a figyelmeztetés kikapcsolható az Outlook programban a
„Fájl \ Beállítások” ablak „adatvédelmi központ” szekció, „adatvédelmi központ
beállításai” gombra kattintva, ezen belül a „Programozott hozzáférés”
szekcióban a „nem kérek figyelmeztetést…” opció beállításával.
Ha a számlák lekérdezése funkcióban egyszerre több számlát jelölünk ki, az e-mail küldés csoportosan
is működni tud.
A sorozatos küldés kezelésére több lehetőségünk is van:
a) Kézi vezérlés: kattintunk a
„nyomtatás és küldés (aktuális) gombra. Ekkor a már leírt folyamat zajlik az
aktuális számlával, és ha az rendben van, a „Következő” gombbal átléphetünk a
kijelölt sorozat következő elemére
b) Félautomata vezérlés: egyből az
„Összes (nn) nyomtatása és küldése” gombra kattintunk, de látható módban. Ekkor
folyamatosan készülnek a levelek, és annyi Outlook levélablak fog egyszerre
megnyílni, ahány küldés generálódott. Ezután ellenőrizni lehet minden
megszerkesztett levelet és egyenként küldeni. Ha sok a kijelölt számla, ezt
nehézkes áttekinteni, a képernyő tele lesz levélablakokkal. Ezért ha ötnél több
kijelölt számla van, a Pénzszám rákérdez, hogy biztos látható módban kívánjuk-e
a levélgenerálást?
c) Automata
vezérlés: előbb bekapcsoljuk a „láthatatlan küldést”, és utána kattintunk
az „Összes (nn) nyomtatása és küldése” gombra. Ekkor minden a háttérben zajlik,
csak végig kell várni a folyamat végét.
Javasoljuk, hogy mielőtt először élesben számlákat küldene az
ügyfeleknek, tesztelje a folyamat működését. Ehhez a küldés indítása előtt
kapcsolja be a „Teszt” opciót,
ami után megadhat egy tetszőleges e-mail címet. Ez esetben a partnertörzsbe lévő címek helyett minden levelet erre a címre fog küldeni a program, így veszélytelenül kipróbálható a teljes folyamat.
A PDF formátumban
elmentett és elküldött számla abban a formában, ahogy a Pénzszám elmenti, NEM
FELEL MEG a digitális archiválás szabályainak. Ha annak megőrzéséről nem
intézkednek külön, a 114/2007. (XII. 29.) GKM rendeletben leírtak szerint, a
számlát mindenképpen ki is kell nyomtatni és a szokásos módon irattározni.
Ugyanez vonatkozik a
számla befogadójára is, aki saját maga dönt, hogy kinyomtatja, vagy digitálisan
archiválja-e a kapott PDF számlát, ez utóbbi esetben a hivatkozott rendelet
vonatkozik rá is.
Ezzel a funkcióval számla kinézetű, de nem annak számító bizonylatot lehet létrehozni, pl. előzetes kalkulációként, vagy előleg bekéréshez (ez utóbbi részletesen a 2.2 pontban) Az így készülő nyomtatvány nem számviteli bizonylat, és a sorszámtartománya is eltér attól.
A pro forma adataiból egyszerűen készíthető végleges számla, a számlák lekérdezése funkcióban, másolással. A pro forma számla másolásakor a program megkérdezi, hogy igaziként akarjuk-e másolni. Ha igennel válaszolunk, az új bizonylat számla lesz, ha nemmel, az új bizonylat is pro forma számla lesz.
A számlák lekérdezése funkcióban táblázatszerűen megjeleníthetők a kiállított számlák, és azokon további műveletek végezhetők egyenként, vagy akár csoportosan is.
A képernyő felső részén lekérdezési szempontok adhatók meg, a „további feltételek…” opciónál folytatva. A „lekérdezés” gombra kattintva a feltételeknek megfelelő számlák megjelennek a táblázatban.
Ha a plusz
Ha a mínusz
A táblázatban a számlaszám oszlop színezése a következőket jelenti:
· kék szín: még nem nyomtatott számla, módosítható
· piros szín: sztornó, vagy sztornózott számla
· fekete : kinyomtatott számla
A lista sorba rendezhető valamely oszlop fejlécére kattintva. Az oszlopok átméretezhetők, helyzetük megváltoztatható (fejlécre folyamatosan kattintva elhúzható jobbra vagy balra) Ezeket a beállításokat a „nézet mentése” gombbal tárolhatjuk.
A táblázat egy sorára állva (kattintással) az alul lévő funkciógombokkal végezhetők további műveletek a számlával.
Több számlát is kijelölhetünk egyszerre az első oszlopban lévő jelölőnégyzetekkel, illetve a táblázat alatti jelölőnégyzettel az összes sort kijelölhetjük.
Ha van kijelölt sor, a funkciógombok azokra vonatkoznak (függetlenül attól, melyik soron állunk), ha nincs kijelölés, az aktuális sorra (amit a sor elején lévő kis nyíl mutat)
A kiválasztott számla
megtekintése a rögzítő funkcióban, semmilyen adat nem módosítható
A kiválasztott számla
módosítása, az állapotától függően:
·
ha még nem
volt nyomtatva (a számlaszám kék), minden adata módosítható
·
ha már
volt nyomtatva, csak a főkönyvi feladással összefüggő kontírozási adatok
módosíthatók
A kijelölt számlák
nyomtatása
A jobb felső sarokban a nyomtatási célt választhatjuk, ezek
·
·
·
Ez esetben a képernyőn még megjelenik két beviteli mező, a mentési mappának a
és a fájl nevének
A PDF állomány a megadott mappában és néven kerül mentésre.
·
Ha több számlát
jelöltünk ki nyomtatásra, több lehetőség közül választhatunk:
·
„Nyomtatás” : az aktuális számla nyomtatása
·
„Következő” : ugrás a következő kijelölt számlára
(nyomtatás nem történik)
·
„Összes
nyomtatása”: minden kijelölt számlát egyszerre kinyomtat.
A kijelölt számla
adataiból új számla készítése. Ha a másolandó számla pro forma volt, a program
előbb megkérdezi, hogy egy „igazi” számlát akarunk-e belőle készíteni, vagy egy
másik pro forma számlát.
Ha az előző évben is
készült már számla a rendszerrel, a „Másolás előző évről” funkcióval onnan is
kiválaszthatunk egyet másolásra.
A kijelölt számlához
helyesbítő számla készítése. Első lépésként az eredeti számláról kiválaszthatjuk
a helyesbítendő tételeket:
Ezután megjelenik a
számlarögzítés képernyő, ahol a helyesbítésre kijelölt tételek negatívként
szerepelnek, és újként rögzíthetjük a helyesbítő tételeket
A számla kiállítása a
továbbiakban a megszokott módon történik.
Amennyiben a
helyesbítendő számla nem ezzel a rendszerrel készült, a helyesbítendő tételeket
negatív mennyiséggel kell rögzíteni, és valamely megjegyzés mezőben
szerepeltetni kell a helyesbített számla számát.
A kiválasztott számla
alapján ellenkező előjelű stornó számla készítése. A megjelenő képernyő felső
részén az eredeti számla adatait láthatjuk,
amihez a kiállítandó
számla dátumait, és esetleges indoklást kell megadnunk. A tárolással
egyidejűleg a sztornó számla végleges módon rögzül, az nem módosítható.
A funkció csak akkor látható, ha az ideiglenes sorszámozás be van kapcsolva (lásd 1.1.2 pont, „Végleges számlaszám csak nyomtatáskor” opció), és csak azokra a számlákra működik, amiknek még nincs végleges számlaszáma, csak kapcsos zárójelek közötti sorszám, pl. {0001} .
Végleges számlaszámmal
rendelkező számla nem törölhető, akkor sem, ha még nem volt nyomtatva.
Új számla készítésének
indítása
A funkció csak a
főkönyvi rendszerbe integrált változatban működik. Akkor lehet rá szükség, ha a
számla nyomtatásakor valamilyen kontírozási hiba vagy hiányosság miatt nem
tudott átadódni a főkönyvbe. Ilyenkor a módosítás funkcióval ki lehet javítani
a kontírozást, majd a feladás funkcióval újra meg lehet kísérelni a számla
átadását a főkönyvbe.
A lekérdezett számlák
adatainak kimásolása táblázatkezelő formátumban
A megjelenő ablakban
kiválaszthatjuk a formátumot:
·
Az „excel”
formátum csak abban az esetben működik, ha a gépre telepítve van az MS Excel
valamelyik verziója. A másolás indításakor megnyílik az Excel program, átveszi
az adatokat, és a fájl esetleges mentéséről ott kell intézkedni.
·
A
pontosvesszővel vagy tabulátorral tagolt formátumok más programokban, így pl.
az Open Office-ban is megnyithatók. Ezeknél meg kell adnunk a mentendő fájl
helyét és nevét.
Az oszloplistában
megjelölhetjük a kívánt oszlopokat és megváltoztathatjuk azok sorrendjét (az
oszlop neve előtti négyzetre folyamatosan kattintva elhúzható le)
A „nézet mentése”
funkcióval letárolhatjuk az oszlopok beállítását.
Az „Ok” gomb hatására
történik meg a másolás. Az „Excel” formátumnál minden esetben megnyílik az MS
Excel alkalmazás az adatokkal A többi formátumnál
először mindig létrejön a megadott nevű állomány, és csak akkor nyílik meg a
hozzá társított alkalmazás, ha a „Mentés után megnyitás” opció be van jelölve.
A kijelölt számlákat
átadhatjuk a „Mintaszámlák kezelése” funkcióba, (7. pont)
ahol felhasználhatjuk rendszeres számlázások alapjául.
Az előző ponthoz hasonló működésű lekérdezés, ahol a kiállított számlák tételes információit tekinthetjük át.
Vevőnként összesített lekérdezés, mely nettó számlaérték csökkenő sorrendben a jeleníti meg az adatokat A tábla láblécében információt láthatunk a listában szereplő partnerek számáról, kiállított számlák darabszámáról illetve a lekérdezés mindösszesen nettó, bruttó értékéről.
Az ismétlődő,
csoportos számlázás könnyítésére szolgáló funkció. Alkalmas pl. bérleti vagy
egyéb szolgáltatási díjak havonta –vagy más rendszerességgel- ismétlődő
számláinak csoportos előállítására. Lényege, hogy a normál számlákkal megegyező
tartalommal, de elkülönített munkaterületen létrehozhatunk olyan
mintaszámlákat, amelyeket valamely időközönként, közel azonos tartalommal kell
majd kiállítani.
A mintákat olyan
részletességgel kell létrehozni, mintha igazi számlát állítanánk ki. A minták
létrehozhatók úgy is, hogy a meglévő valódi számlák közül átadjuk a
szükségeseket, és csak a megjelölő adatokat módosítjuk. („Számlák lekérdezése”
funkcióban kijelölni, majd „Átadás mintának” gomb”)
Ezen felül a mintákat
megjelölő adatokkal láthatjuk el az áttekinthető kezelés érdekében, ezek:
·
gyakoriság: milyen időközönként
kell kiállítani a számlát
·
csoport: tetszőleges csoportosító
kód, amivel a számlákat csoportokba rendezhetjük
·
sorszám: a csoporton belüli
sorrend, vagy a számla egyéb külső azonosítója
·
érvényességi dátum intervallum
Ha a mintákat
létrehoztuk, a havi stb. ismétlődő munkamenet a következő:
Az ismétlődő
számlákban jellemzően a dátumok, és a szöveges részekben az időszaki
hivatkozások azok, amik egy-egy kiállításkor változnak. Az aktualizáláskor a
mintákban ezeket az adatokat egyszerre változtatjuk meg. Lekérdezzük az
aktuális feldolgozásnak megfelelő gyakoriságot és csoportot:
Miután a program külön
kezeli a folyamatos teljesítésű számlákat, javasoljuk, az ilyen mintaszámlákat
is állítsák át (minta módosítása, folyamatos teljesítés bepipálása). Egyúttal
ezekből a mintákból a korábbi időszak megjelölés is kivehető, mivel a
folyamatos teljesítésűeknél automatikusan kiíródik a számlára az elszámolási
időszak. (a fenti lekéredzési képernyőn a kékkel kiemelt oszlop)
Ezután bepipáljuk
azokat a mintákat, amelyeket aktualizálni akarjuk, (vagy bal alul a kis pipával
az egész lekérdezett állományt kijelöljük), utána az „Aktualizálás” gombra
kattintunk. A megjelenő ablakban megadjuk azokat az adatokat, amelyeket
változtatni akarunk a kijelölt mintákban.
A számla keltét
konkrétan meg kell adni, a fizetési határidő lehet számított dátum is. Ez
utóbbi esetben a mintákban lévő lejárati nap, és a teljesítés vagy számla kelte
alapján minden mintában egyedileg lesz kiszámítva a fizetési határidő.
A középen kékkel
kiemelt adatok a folyamatos teljesítésűként beállított mintákra vonatkoznak. Az
időszak megadása mellett megadható a számlán megjelenés módja is. A teljesítési
időpont automatikusan számolódik (lásd még 2.1.1 pont)
A további adatokhoz
mindenütt két mező, egy „mit” és „mire” adat adható meg. Ha csak a „mire” mezőt
töltjük ki, az ott megadott adattal minden egyes mintában felülíródik az adott
mező, az addigi tartalmától függetlenül.
Ha a „mit” adatot is
kitöltjük, akkor az adott mezőben csak ez
a szöveg fog változni, mégpedig arra, amit a „mire” mezőbe írtunk.
A tétel adatoknál
szükség esetén szűkíthetjük, hogy csak bizonyos cikkszámok esetén módosuljanak
a tétel szintű adatok.
A mintaszámlák
tartalma nem változik attól, ha pl. egyes vevőknek megváltoztatjuk az adatait a
partnertörzsben, vagy módosítjuk a cikktörzset. Ezen a képernyőn a „Vevőadatok
frissítése”, „Beállítások frissítése” és „Kontírozási adatok frissítése”
opciókkal érhető el, hogy az aktualizálás során ezek az adatok is frissüljenek
az egyes számlákon.
A „módosítások
végrehajtása” gombra a megadott adatok szerint aktualizálódnak a kijelölt
minták. Ezt a folyamatot ismételhetjük, a mintákat akár egyenként is
módosíthatjuk, mindaddig, amíg olyan állapotba nem kerülnek, hogy számlává
alakíthatók legyenek.
Végelegesítés az,
amikor az aktualizált és ellenőrzött mintákat számlává véglegesítjük. Ekkor
minden kijelölt mintából létrejön egy valódi számla, ami már a rendes
számlaállományba kerül. A minták adatai ilyenkor már nem változnak.
Jelöljük ki a kívánt
mintákat, és kattintsunk a „Véglegesítés” gombra. A megjelenő ablakban még a
könyvelésre vonatkozóan megadhatjuk, hogyan kerüljön megállapításra a végeleges
számlák könyvelési, ill. áfa időszaka. Ha a kijelöltek között van devizás
számla, erre vonatkozóan megadhatjuk, mely dátum szerint keressen árfolyamot a
számlákhoz a program. Ez esetben karban kell legyen tartva az árfolyamtörzs, és
alapértelmezetten három napnál nem régebbi árfolyamokat vár el a rendszer.
A „véglegesítés
végrehajtása” gombra kattintva létrejönnek a számlák.
Ha az ideiglenes sorszámozás be van kapcsolva (lásd 1.1.2 pont, „Végleges számlaszám csak nyomtatáskor” opció), a generált számláknak csak kapcsos zárójelek közötti sorszáma lesz, pl. {0001}, és nyomtatáskor kapnak végleges számlaszámot.
Figyelem! A véglegesítés ezen beállítás nélkül nem
visszavonható!
A létrejött számlák a
„számlák lekérdezése” funkcióban lekérdezhetők -mint nem nyomtatottak- és innen
tetszőleges csoportosításban nyomtathatók.
A következő számlázási
időszakban ugyanígy az aktualizálás, majd a véglegesítés a munkamenet.
A rendszer nem tiltja
meg, hogy ugyanaz a minta egymás után többször is véglegesítve legyen, de ha a
beállított gyakoriságán belül „gyanúsan” hamar akarjuk újra véglegesíteni,
figyelmeztet. Ilyenkor a véglegesítő ablakban felsorolja ezeket, kiírva a
gyakoriságukat és hogy mikor voltak utoljára véglegesítve:
Ennek ellenére
véglegesíthetők ezek is, de így elkerülhető hogy ugyanazt a csoportot
véletlenül még egyszer kiszámlázzuk.
Az önálló számlázó változatban ezzel a funkcióval lehet a beállított főkönyvi rendszer felé a számlák adatait átadni.
(a főkönyvi rendszerbe integrált változatban ez a funkció nem használatos, ott automatikus a főkönyvi feladás)
Alapesetben a képernyőn lévő adatokból csak a mentési könyvtárat és a fájlnevet kell kitölteni, és a „Feladás” gombra mindazon számlákból feladási állomány készül, amik korábban még nem voltak átadva. Ha az „Ellenőrző lista” opció be van kapcsolva, a feladás mellé „lista_” névkezdettel egy szöveges állomány is készül (a fenti példa szerint lista_demohuf.txt néven), amit szintén célszerű a könyvelésre eljuttatni, hogy ellenőrizni tudják, minden feladott számla beérkezett-e a főkönyvbe.
Ha esetleg egy feladási állomány elvész, vagy ellenőrzésképpen egy időszak számláit újra kérik a könyvelésről, akkor célszerű a „Dátum” mezőkkel meghatározni a számla kelte szerint feladandó intervallumot, és a „Csak ami még nincs átadva” opció kikapcsolásával engedélyezni, hogy a korábban már átadott számlák is bekerüljenek a feladásba.
2016-tól, a 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet 11/A. § szerinti „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” készítésére szolgáló funkció
Megadható dátum és/vagy számlaszám intervallum, amik alapján a tárgyévi (kinyomtatott) számlák adataiból egy XML állomány készül, a megadott könyvtárban és elnevezéssel, amit az ellenőr kérésére át kell adni. További részletek itt...