Adóhatósági
ellenőrzési adatszolgáltatás készítése a PÉNZ-SZÁMLÁZÓ modulból
A PÉNZ-SZÁMLÁZÓ modulba beépítésre került a 2016 január 1.-től hatályos, 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet 11/A. § szerinti „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” funkció.
Kérjük az alábbiak szerint állítsa be
megfelelően a számlázó modult, mielőtt a 2016 évi számlázást megkezdi, különben
hiányos lehet az adatszolgáltatás!
Az adatszolgáltatás érdekében minden egyes kiállított számlához tárolnunk kell a számlakibocsátó, illetve képviselő részletes adatait. A kibocsátó adatai szerepelnek ugyan a számla fejlécében, de az alábbi részletezettséggel kell az adatszolgáltatásban szerepelnie:
Név, adószám, ev. azonosító, ir.szám, város, kerület, közterület, közterület
jellege, házszám, épület, lépcsőház, emelet, ajtó
így kifejezetten az adatszolgáltatás miatt, külön is meg kell adni ezeket az adatokat.
Ehhez a számlázás/beállítások/cég adatok ablakban a megjelenített fejlécen kívül a számlakibocsátónak ki kell jelölni egy partnerbejegyzést,
illetve ha ez a beállítás már megvan, ellenőrizni kell, hogy a kijelölt partnerbejegyzésben kellő részletességgel vannak-e kitöltve az adatok.
E nélkül 2016-os számlát nem lehet kiállítani.
Amennyiben Önök, mint képviselő, valaki másnak a nevében állítanak ki számlát, akkor a saját adataikkal is fel kell venni egy partnerbejegyzést, és itt beállítani a „Képviselő” rovatba.
Általános gyakorlat szerint a PÉNZ-SZÁMLÁZÓ partnertörzsében is úgy voltak eddig tárolva a cím adatok, hogy az utca és házszám egy mezőben volt feltüntetve, pl. „Péter-Pál utca 90.” Az adatszolgáltatásban viszont a vevők címét a már említett kerület, közterület, közterület jellege, házszám, épület, lépcsőház, emelet, ajtó adatokra szétbontva kell szerepeltetni, amiből legalább a közterület, közterület jellege és házszám kötelező. Így a címeket szétbontva kell tárolnunk, nevesítve, hogy abból pl.a „Péter-Pál” a közterület, az „utca” a közterület jellege és „90.” a házszám. A programba beépítettük az egyes címrészek megadási lehetőségét, de a meglévő címek automatikus felosztására nem vállalkozhattunk, tekintve a sokféle címzést és esetleges külföldi címeket.
Célszerű már a számlázás megkezdése előtt a gyakran előforduló vevők címeinek kiegészítése. A korábban felvett partnerek címadataiban megjelennek az új mezők, de nincsenek kitöltve, és az eddigi cím a „Közterület” mezőben látszik, ezt kell szétbontani a megfelelő mezőkre.
Ide beépítettünk egy segítséget: a „cím szétbontás” gombra kattintva a program szétszedi a címet, már amennyire ez gépesíthető. Az egyszerűbb és megszokott írásmódú címeket elég jól eltalálja, de mindenképpen ellenőrizni kell az eredményt mentés előtt!
Számla készítésekor, a tárolás előtt is figyelmeztet a program, ha a vevő címében nincs kitöltve az adatszolgáltatásnak is megfelelő részletezettség, és akkor is szerkeszthető a cím. A részletezésre a program csak figyelmeztet, nem követeli meg, de akkor az adatszolgáltatásba is hiányosan kerülnek az adatok!
Lényeges, hogy mind a vevő, mind a kibocsátó és esetleges képviselő
adatai minden egyes számlán eltárolásra kerülnek az első nyomtatás
pillanatában, és az adatszolgáltatás erre támaszkodva készül. A kiállított számlára vonatkozó adatszolgáltatás tartalmát utólag NEM
tudjuk módosítani, minden adatának helyességéért a számlakiállító a felelős!
Egyes figyelemfelkeltő szövegek (pl. „Pénzforgalmi elszámolás”) már eddig is automatikusan megjelentek a számlán a megfelelő beállítások mellett, de ezek körét tovább bővítettük, mivel némelyeket az adatszolgáltatásban is fel kell tüntetni, és nem elegendő, ha a számla megjegyzésbe kézzel oda van írva. A program az alábbi szövegeket tudja automatikusan feltüntetni a számlán, és egyúttal az adatszolgáltatásban is:
Új lehetőség a cikktörzsben illetve a számla tételben a közvetített szolgáltatás jelölhetősége. Ha be van jelölve, a számlán automatikusan megjelenik a „Közvetített szolgáltatás” szöveg, és ennek jelölése is, az adatszolgáltatásban.
Ha a rendszerbeállításoknál az adózási mód KATA-ra van állítva a számla kiállításakor, a „Kisadózó” szöveg automatikusan megjelenik a számlán.
Ha a rendszerbeállításoknál az áfa eljárás pénzforgalmira van állítva a számla kiállításakor, a „Pénzforgalmi elszámolás” szöveg automatikusan megjelenik a számlán.
Ha a kibocsátó partneradataiban ki van töltve az egyéni vállalkozói nyilv. szám, az megjelenik a számlán.
Új lehetőség a rendszerbeállításoknál az áfa kulcsok jellemzőiben: meg kell jelölni azokat az áfa kulcsokat, amiket fordított adós számla kiállításakor használnak! Ezek után ha ilyen adó kulcs szerepel a számlán, meg fog jelenni a „fordított adó” szöveg is.
Új lehetőség számlakiállításkor a „Záradékok” fül, ahol további speciális esetek jelölhetők, amiket szövegesen is fel kell tüntetni a számlán.
Adómentesen kiállított számlára ennek okát nem a szokásos megjegyzés mezőbe kell írni, hanem a záradékok fül „Adómentesség esetén annak oka” mezőbe. Ez a szöveg megjelenik a számlán. Az adatszolgáltatásba ugyan a szöveg nem kerül bele, de annak ténye igen, hogy szerepelt-e ilyen szöveg a számlán, ezért lényeges, hogy a megfelelő esetben ki legyen töltve!
A különbözet szerinti szabályozás aleseteiből választhatunk ebben a mezőben, a szöveg meg is jelenik a számlán.
Jelölése esetén az „Önszámlázás” szöveg megjelenik a számlán.
Jelölése esetén „A csomagolás termékdíj-kötelezettség az eladót terheli” szöveg megjelenik a számlán
A rendelet szerint egyes termékek forgalmazásakor olyan részletes adatokat vagy különleges záradékokat kell az adatszolgáltatásban szerepeltetni,
amelyek kezelésére a
PÉNZ-SZÁMLÁZÓ jelenleg nincs felkészítve.
Amennyiben Önök az
alábbi esetek valamelyikébe illő terméket forgalmaznak, úgy azokra vonatkozóan
az adatszolgáltatást a program NEM tudja teljes részletességgel elkészíteni:
A 4.1 - 4.10. pontban
felsorolt záradékokon kívül más záradékot nem tud a program az
adatszolgáltatásba is betenni. Minden, a megjegyzés mezőkbe kézzel beírt szöveg
csak a számlán fog megjelenni, az adatszolgáltatásban nem!
Amennyiben valamelyik nem kezelt záradék vagy részletezés hiánya érinti Önöket, kérjük, vegyék fel velünk a kapcsolatot!
A számlázás/ Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás menüpontba kell belépni, és az ellenőr által adott szűrési szempontokat megadni.
Az
adatszolgáltatás készítése előtt vegye figyelembe az 5. pontban leírt
korlátozásokat!
A program felajánl egy mentési mappát és állománynevet, de ezek átírhatók. Mentéskor a kiválasztott számlákról elkészül az adatszolgáltatás, amit a megadott mappából lehet szükség szerint továbbítani, másolni stb. Az elkészült állományt böngészőben meg lehet nyitni betekintésre, de módosításra nem!
Egy példa adatszolgáltatás tartalma itt megtekinthető : MINTA