Változások a PÉNZSZÁM programban
2021.04.01.
·
kisebb finomítások a NAV adatok letöltése funkcióban
·
online számla beküldés 3.0 verzió véglegesítés
· készpénzes szállító számla eredeti teljesítési dátum a zártkörű pénztári bizonylaton is megadható
2021.03.01.
1. A
beérkezett visszajelzések alapján javítottunk és finomítottunk a NAV adatokból
könyvelés funkción.
Új opciók
·
beállítható, hogy az előző számláról átvett kontírozás a jogcímet is
onnan vegye, ne a számláról
·
a vevő összehasonlítás fülre is került kerekítési tűrés beállítási
lehetőség
·
a beállított kerekítési tűréseket a program megjegyzi
·
a rögzítési sorszám megjelenik az ellenőrző listákban
·
a dátumok fölött "Tárgyhó" és "Előző hó" gomb a
gyorsabb kitöltéshez
·
a letöltött számla xml adatokat mentjük, hogy csökkentsük a NAV felé
küldött kérések számát. Az xml meg is tekinthető
·
szintén a sebesség növelése érdekében külön beállítható, hogy melyik
típusú számlákat töltsük le a NAV-tól
Javítások
·
az összehasonlítás a pénztárba könyvelt vevő számlákat nem találta meg
·
a pénztár rögzítésre visszakerült a korábban megszokott tárol/új gomb és
a billentyűparancsok
·
az előző számláról átvett kontírozás nem töltötte ki a gyűjtőkódokat
·
szállító könyveléskor csoportos adószámos partnernél a rendes adószámot
hasonlította a program csoportoshoz, így új partnernek mondta
·
az összehasonlító lista hibásnak jelölte az adószámot akkor is, ha az
első 8 jegye egyforma csak a vége eltérő
·
nagymennyiségű számlaadat letöltésekor hibaüzenettel megállt a program
·
új szállító könyvelés után nem jött fel a dokumentum csatolás ablak
·
meglévő partnerre mentéskor az adószám vége eltűnt a Pénzszámból, ha a
számlával nem jött
2. A programba beépítésre bekerült a 2029-es nyomtatvány
3. A pénzügyi levelezés modulban a fizetési felszólításnál
és az egyenlegközlőnél is bekerült olyan lekérdezési opció, amivel csak azokra
leszűrhető a lista, akiknek összességében tartozása van
2021.02.01 Könyvelés NAV adatokból, ÁNYK sablonok
1.
Elkészült
a NAV adatokból számla könyvelés funkció! Részletes leírás itt : Könyvelés NAV adatokból
2. A programba bekerült a 2165
nyomtatványköteg ÁNYK sablonja.
Az előző évi beállítások a szokásos módon átvehetők a listák/áfa menüpontban: a
lista módot állítsa "ÁNYK (ABEV) szerinti ÁFA"-ra, és kattintson
az "ÁNYK beállítások" gombra.
Amennyiben előző évben már volt, de tárgyévre még nincs beállítás, a program
megkérdezi átvehető-e ?
Ha az OK gombot választja, az idei sablon kitöltve jelenik meg, amit ha
szükséges módosíthat, de mindenképpen el
kell mentenie!
3. Beépítésre került a 21A60
nyomtatvány, az EU jelentésekhez. Mostantól ez a nyomtatvány is XML formátumban
készül, és automatikusan megnyitható
4. Beépítésre került a 20K102 KATA beszerzés
összesítő
5. Számla e-mail küldés kiegészítés
A számlázó modul e-mail küldés beállításaihoz új opcióként bekerültek az
alábbiak
- válasz cím: ahová az esetleges választ/visszaigazolást várjuk a vevőtől
- titkos másolat: az itt megadott e-mail címre titkos másolatként minden
számlalevél elküldésre kerül
- Vevőnként több cím összevonása: bekapcsolása esetén minden vevőnek csak egy
levél kerül kiküldésre, amiben minden címzettje fel van sorolva
2021.01.13 Pénztárban 65M-hez teljesítés dátum
A 65M kitöltésnél
problémát jelentett a késve érkezett készpénzes számlák feltüntetése, mert a
pénztári könyveléskor nem volt helye a számla eredeti teljesítési dátumának
feltüntetésére. Ezt most pótoltuk, az áfás pénztári tételben megadható a számla
teljesítés kelte is. Nem kötelező megadni, de ha ki van töltve, ez a dátum
jelenik meg a 65M bevalláson a teljesítés dátum mezőben. A kitöltésének más
hatása nincs, az áfa időszaki besorolás továbbra is a pénztár bizonylat fejében
megadott időszak szerint történik.
2021.01.07 NAV Online Számla küldés verzióváltás 3.0
1. A számlázó modult érintő változások
Január
4.-től léptek érvénybe az Online Számla beküldéssel kapcsolatos törvényi változások,
amikhez a számlázó programokat március végéig át kell állítani. A PÉNZ-SZÁMLÁZÓ
modul ehhez szükséges fejlesztései elkészültek, kérjük mielőbb töltsék le a
frissítést, és az alábbiakat figyelembe véve ellenőrizzék a szükséges
beállításokat.
1.1 Partner
típusok meghatározása
Az új
szabályok szerint minden kiállított számlát be kell küldeni, de egyértelműen jelölni
kell az adatszolgáltatásban, mely számlák kerültek magánszemélynek, illetve
más, nem belföldi adóalanynak kiállításra. Ennek követésére a partnertörzsben a
partner típust háromféle módon lehet
beállítani:
- Belföldi
adóalany (Magyarországon nyilvántartásba vett áfaalany),
-
Magánszemély,
- Egyéb (belföldi nem áfaalany, nem természetes személy, külföldi áfaalany és külföldi nem áfaalany, nem természetes személy)
Az egyes
típusokhoz kapcsolódóan az adatszolgáltatási kötelezettség is eltérő (pl.
magánszemélynek tilos beküldeni a nevét és címét) ezért különösen fontos, hogy
még a számla kiállítása előtt ellenőrizzék a vevők ezen beállítását.
1.2 Az
adómentes értékesítés egyes esetei
A korábbi
gyakorlatban -pár kiemelt esetet kivéve - általában elegendő volt 0%-os áfával
kiállítani az adómentes számlákat, és a számla végén szövegesen hivatkozni az
adómentesség okára. Az új szabályozás szerint minden egyes adómentes tételt be
kell sorolni egy a NAV által meghatározott kódrendszerbe, és ahhoz tételesen
szöveges magyarázatot is kell fűzni. A Pénzszámban ez az áfakulcsok
beállításain keresztül valósítható meg, ahol eddig is különböző betűkódokkal
voltak jelölhetők az adómentes kulcsok. Ez egészül ki most azzal, hogy a nulla
értékű kulcsok megnevezése kerül be a NAV adatszolgáltatásba szöveges
magyarázatként, illetve mindegyikhez meg kell határozni a NAV kódját is. Az
egyértelmű esetek bekódolását (pl. Pénzszám „AM” kód = NAV „AAM” kód) a
frissítés utáni adatkarbantartás elvégzi, de az egyedileg felvitt kulcsok
beállítását ellenőrizni szükséges!
A fenti ábra
szerint minden egyes, a számlázásban használatos, nulla értékű áfakulcsot
ellenőrizni kell, hogy a számlára kiírandó (és egyúttal a NAV-nak beküldött)
megnevezése megfelelő-e, illetve be kell állítani a hozzá illő NAV kódot. A
számla nyomtatását nem engedi addig a program, amíg szerepel rajta olyan áfa
kulcs, ami a fentiek szerint nincs beállítva, ezzel összhangban megszűnt a
„Záradékok” részben az adómentesség indokának kötelező megadása az ilyen számlákon.
Az egyes NAV
kódok megnevezését és a hozzáfűzött magyarázatokat a NAV által kiadott
fejlesztői dokumentációból vettük.
( https://onlineszamla.nav.gov.hu/api/files/container/download/Online_Szamla_interfesz%20specifikacio_HU_v3.0.pdf 118-122 oldal)
1.3 EU
adószámok beküldése
A változások
kapcsán az EU értékesítést tartalmazó számlákkal a vevő EU adószámát is
kötelező beküldeni a NAV-hoz. A program figyelmeztet, ha egy ilyen számlán ez
nincs kitöltve, de magát a kódot ellenőrizni egyelőre nem tudjuk, viszont annak
hibája esetén elutasítja az adatszolgáltatást a NAV. Kérjük ellenőrizzék vevőik
EU adószámát!
2. Új lehetőség a könyvelés ellenőrzésére a NAV adatbázis alapján
A NAV adatszolgáltatás lehetőségeit
kihasználva megkezdtük a PÉNZSZÁM rendszer továbbfejlesztését abba az irányba,
hogy a könyvelés ellenőrzését, majd magát a könyvelést is lehetővé tegyük a
NAV-tól letöltött adatok felhasználásával.
Első lépésként beépítésre került egy
olyan funkció, amivel a NAV-tól letölthető ellenőrző listát (amiben a számlák
fejadatai vannak) össze lehet hasonlítani a könyvelésben lévő adatokkal, mind a
lejelentett vevői, mind a mások által jelentett szállítói számlákra nézve.
A funkció az „Egyéb \ Adatok fogadása”
menüben, a „NAV adatkapcsolat” részben található „Számla ellenőrzés”
Az adat letöltéshez is regisztrálni
kell a céget a NAV Online rendszerben, illetve - a számlázáshoz hasonlóan - ott
egy technikai felhasználót is létre kell hozni, aminek az adatait rögzíteni
kell a Pénzszámban. Azoknál a cégeknél, amelyeknél a Pénzszámból állítanak ki
számlát (vagyis már be van állítva a NAV kapcsolat), a funkció azonnal
használható.
A csak könyvelt cégeknél előbb el kell
kérni és itt a „Beállítások…” részben meg kell adni a technikai felhasználó adatait.
Ehhez a funkcióhoz elegendő olyan technikai felhasználót kérni az ügyféltől,
ami csak lekérdezésre jogosult.
Ha a beállítások aktívak, indítható az
ellenőrzés funkció. Számla kelte szerint lehet letölteni az adatokat, és
egyelőre csak egy hónapot egyszerre. A letöltött adatok és az összehasonlítás
eredménye több fülre szétbontva jelenik meg:
„Szállító napló eltérések” fül: az adott időszakban kiállított, a szállítók által jelentett
számlák és a könyvelt számlák összehasonlítása. Alapból csak az eltéréseket
mutatja, de szűrhető az eltérés jellegére is. A listában pirossal kiemelve
szerepelnek az eltérő adatok.
„Vevő napló eltérések” fül: az előbbihez hasonló lista a jelentett és a könyvelt vevő
forgalomra összehasonlítására
„Számla eltérések” fül: csak abban az esetben jelenik meg, ha az adott cégben aktív a
számlázó modul. Ez esetben a Pénzszámban kiállított számlákat hasonlítja a NAV
listához, függetlenül attól, hogy azok a könyvelésben szerepelnek-e.
„Szállító számlák” fül: a szállító ellenőrzéshez letöltött NAV adatok listája
„Vevő számlák” fül: a vevő ellenőrzéshez letöltött NAV adatok listája
A közeljövőben tovább folytatjuk a NAV
letöltéshez kapcsolható funkciók bővítését.
==========================================================
Arhívum
==========================================================